دوشنبه، اسفند ۱۸، ۱۳۸۲

هشت مارس



روز جهانی زن

بر تمامی زنان و مردان جهان گـــــــــرامـی باد!



سهم من ؟


ـ خانم جون هميشه می گفت «سهم هرکس از قبل مشخصه، براش کنار می ذارن، اگه آسمون هم به زمين بياد عوض نمی شه.» اغلب فکر می کنم واقعاً سهم من از زندگی چی بوذ؟ آيا اصلاً سهم مشخص و مستقلی داشتم؟ يا جزيی بودم از سهم مردان زندگيم که برای باورها، ايدآلها، يا هدفهاشون، هرکدام به نوعی مرا به قربانگاه بردند، برای حفظ آبروی پدر و برادرانم من بايد قربانی می شدم، بهای خواستها و ايده آلهای شوهرم، قهرمان بازيها و وظايف ميهنی پسرانم را من پرداختم. اصلاً من کی بودم؟ همسر يک خرابکار، يک خائن وطن فروش؟ مادر يک منافق؟ زن يک قهرمان مبارزه در راه آزادی؟ يا مادر فداکار و از جان گذشته يک رزمندۀ آزاده؟ چندبار منو در زندگی به اوج بردند و بعد با سر به زمين زدند در صورتی که هيچکدوم حق من نبوده، من رو نه به دليل شايستگيها و تواناييهای خودم بالا بردند و نه سقوط هام محصول اشتباهات خودم بود. انگار هرگز من وجود نداشتم، حقی نداشتم، کی برای خودم زندگی کردم؟ کی برای خودم کار کردم؟ کی حق انتخاب و تصميم گيری داشتم؟ کی از من پرسيدند تو چی می خوای.
[برگرفته از رُمان سهم من، نوشته خانم پری نوش صنيعی ]
از آينه بپرس
نام نجات دهنده ات را
ادامه...
--------------------------------------------------
پيام تبريک شورای هماهنگی اتحاد جمهوری خواهان:

هشت مارس روز جهانی زن، برتمامی زنان و مردان جهان گرامی باد!


در ايران امروز ما، که در گذر قوانين مذهبی، عصاره مردسالاری به انواع خشونت عليه زنان آکنده گشته است، مبارزه زنان شگفتی آور و سرسختی شان از همه تحسين برانگيزتر است.
ادامه مطلب...
----------------------------------------------------
پيام کميسيون زنان اتحاد جمهوری خواهان:

فرخنده باد هشتم مارس، روز جهانی ما زنان!


امروز زنان ایرانی با مبارزه سرسختانه خویش توجه عموم مردم کشور و جهان را به این مهم جلب کرده اند که مبارزه برای حقوق بشر، دمکراسی و توسعه در کشور ما تنها از طریق مشارکت زنان، احقاق حقوق زنان، و توانمند سازی زنان امکان پذیر است.
ما حضور خود را در صفوف اتحاد جمهوری خواهان ایران هماهنگ با مبارزات زنان ایران برای کسب حقوق سیاسی خویش دانسته و با غرور اعلان می داریم که مبارزه ما در صفوف اتحاد جمهوری خواهان ایران در جهت دستیابی به دمکراسی واقعی است که در آن زنان نقشی همپای مردان ایفا می کنند.
ادامه مطلب...
--------------------------------------------------
نامه سايت زنان ايران

به دبير کل سازمان عفو بين الملل


در ايران، قانون رسمی کشور از خشونت عليه زنان حمايت مي کند. از نظر اجتماعي هيچ نهادي براي حمايت از زنان خشونت ديده وجود ندارد. نه تنها خشونت عليه زنان کاهش نمي يابد، بلکه عوارض جنبي آن نيز به بيماري هاي اجتماعي افزوده مي شود و به عنوان نمونه، ميزان طلاق، فرار زنان از خانه، و خود سوزي زنان رو به افزايش است.
ادامه مطلب....
--------------------------------------------------
خشونت عليه زنان

ايرنا: « ليلا جودی »


بر اساس اعلام سازمان ملل، سالانه ۷۰۰ هزار انسان ، که عمدتا زن و کودک هستند، براى سوءاستفاده جنسي در جهان قاچاق مي‌شوند. طبق آمار سازمان جهاني بهداشت، جراحت ناشي از خشونت برضد زنان، در کشورهاى توسعه يافته 5/14 درصد و در کشورهاى درحال توسعه 5/15 درصد از کل بيماريها را تشکيل ميدهد.
در ايران خشونتهای خانگي مهمترين نوع خشونت عليه زنان را تشکيل مي دهد. خشونتهاى خانگي عليه زنان توسط شوهر، پدر و در برخي نواحي و فرهنگها توسط نزديکان سببي و نسبي زن و کساني غير از همسر نيز رخ مي دهد که عواقب جسمي ، رواني و اجتماعي زيانبارى را براى زنان به دنبال دارد.
ادامه مطلب...

هیچ نظری موجود نیست: