سه‌شنبه، بهمن ۰۱، ۱۳۹۸

اعتراض بعد از خاک‌سپاری


🔸 حالا که مراسم تشییع جنازه‌ها و خاک‌سپاری به پایان رسید و از برگزاری مجلس سوّم و هفتم مهدی مهندس عراقی چند روزی گذشت؛ آیا مردم ایران اجازه دارند مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی یک اعتراض حقوقی را در ارتباط با همین عمل خلاف قانون و سنتی که انجام گرفت؛ علیه ولی محترم فقیه و سپاه قدس سازمان دهند؟



🔸 اگر مهدی مهندس یک شخصیت عالی‌رتبه مذهبی بود، دولت ایران می‌توانست تا حدودی طواف جنازه او را در درون خاک ایران توجیه کند. اما، همه‌ی ما می‌دانیم که مهندس یک سرباز مزاحم خارج از نظم و نسق نظام سیاسی عراق بود و جنازه گردانی عمدی او در درون خاک ایران، به لحاظ سیاسی کمی بودار و خطرناک است. و با توجه به این واقعیت، از منظر حقوق سیاسی هر دو ملت ایران و عراق حق دارند مشترکاً علیه دو دولت ایران و عراق اعتراض و دادخواهی کنند که بر مبنای کدام اصلی اجازه دوره‌گردی جنازه مهدی مهندس را در خاک ایران داده‌اند؟  

🔸 یک نکته‌ی انسان‌دوستانه را همه می‌دانیم و می‌دانید که پذیرش پناه‌جویان جنگی یا پناهندگان سیاسی از کشورهای همسایه، یک وظیفه‌ی انسانی، همگانی و بشردوستانه است. اما آوردن و گرداندن جسد یک تبعه عراقی به داخل کشور، نوعی بدعت‌گذاری سیاسی نابخردانه، مشکل‌زا و مسخره‌ای است که دو فردای دیگر می‌تواند گریبان‌گیر دولت ایران نیز گردد. اگر دو فردای دیگر شبیه‌ی همین برخورد را دولت‌های همسایه با انگیزه‌های مختلف سیاسی علیه دولت ایران انجام دهند و جسد یک ایرانی را در داخل خاک خودشان طواف سیاسی دهند؛ جمهوری اسلامی چگونه واکُنشی را بروز خواهد داد؟   
  
🔸 مسئله‌ی سیاسی «تابعیت»، نه هم‌کیشی را برمی‌تابد و نه هم‌زبانی و نژادی و مُزدوری را. این‌که بعضی‌ها می‌گویند او سرباز ويژه خامنه‌ای بود، دلیل موجهی نیست برای اعمال خودسرانه‌ی سپاه قدس و حاکمیت اسلامی که جسد را بدون اجازه در داخل هواپیما می‌گذارند تا برای برگزاری یک نمایش سیاسی منظوردار، به ایران بیاورند. مهدی مهندس هر مقام و جایگاهی را که در نزد خامنه‌ای داشت، بجای خود؛ اما مسئله‌ی کلیدی این است او تابعیت کدام کشور را داشت؟ عراق یا ایران را؟ 

🔸 وقتی جسد را بعد از بهره‌برداری سیاسی به عراق برمی‌گردانند، بدین معناست که مهدی مهندس تابعیت عراقی داشت. در این صورت حق دو ملت عراق و ایران است که علیه جمهوری اسلامی رسماً اعتراض کنند. رفتار دولت ایران که در تصاحب جنازه مهندس پشیزی اعتبار برای دولت عراق قائل نگردید، به لحاظ حقوقی نوعی تجاوزگری است. به‌نوعی ترویج فرهنگ و رفتار عصر استعمارگری است که دولت زورگویی آشکارا حق تصمیم‌گیری و اختیار عمل را از دولت‌_ملت عراق سلب می‌کند!  

🔸 طواف جنازه مهدی مهندس در درون خاک ایران، نمونه‌ای است از نمایش ایده «رزمندگان بدون مرز» خامنه‌ای؛ ایده‌ای که سراپا ارتجاعی و تجاوزگرانه است. در برابر چنین ایده‌ای سکوت نکنیم!

هیچ نظری موجود نیست: