شنبه، تیر ۲۸، ۱۳۹۹

استعانت


🔸 از میان دو خواست و دو شعار #نه_به_اعدام و #اعدام_نکنید، من شعار نخستین را بنا به دلایل زیر ترجیح می‌دهم:



🔸 شعار نه_به_اعدام! به لحاظ محتوایی، از آن‌جایی‌که ماهیت انسانی و حقوق بشری دارد، یک شعار عام و فراگیری‌ست. این شعار مروج فرهنگی‌ست که می‌گوید حفظ جان انسان در هر شرايطی حائز اهمیت اساسی است! و به‌همین دلیل جان انسان را، بدون هیچ «اما» و «اگر»ی بر قوانین دینی، فقهی و دیگر عرف‌های قبیله‌ای برتری می‌دهد و ارج می‌گذارد؛ و اما به‌لحاظ ظاهری، مثل تمام قوانین انسانی باید به‌صورت یک حُکم لازم‌الاجراء یا امری که الزامی و غیرقابل تغییر است بیان گردد: #اعدام_نه! و بدون هیچ‌گونه تعارفی، باید رأی همه‌ی انسان‌ها در زمانه ما، #نه_به_اعدام! باشد. 

🔸 شعار نه_به_اعدام دو ويژه‌گی مهمی دارد: نخست، در برگیرنده همگان و همه‌ی جرائم است. هیچ‌گونه استثنائی را برنمی‌تابد که مثلن گفته شود چون فلان فرد جنایت‌کار و آدم‌کُش بود، پس باید اعدام گردد. نه به اعدام یعنی انسان‌ها را نباید کُشت و تمام؛ و دوّم، آن‌سوی شعار #نه_به_اعدام! یعنی: #زنده_باد_انسان! و به زبانی دیگر، یعنی همه‌ی انسان‌ها بی‌توجه به جایگاه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و دینی خودشان، مُحق و آزادند تا پرچم نه_به_اعدام را در هر شرایطی برافراشته نگهدارند. در واقع شعار نه_به_اعدام پیشاپیش راه هرگونه بهانه‌‌تراشی را می‌بندد تا نگویند چون‌که دونالد ترامپ هم در حرکت شرکت داشت، پس در پُشتِ پرده خبرهایی هست.

🔸 برعکس، دیدیم که در ارتباط با شعار #اعدام_نکنید! تعدادی از دولت مردان اسلامی به‌بهانه توئیت دونالد ترامپ طرح کردند که سرعت سیر قانونی را شتاب بیش‌تری بدهیم تا آن سه جوان بی‌گناه زودتر اعدام گردند. چرا آن‌ها چنین برداشتی را ارائه دادند؟ به این دلیل ساده که شعار اعدام‌_‌نکنید، یک شعار عام فراگیری نیست. شعار یک بار مصرف است، روی اعدام به‌طور همه جانبه زوم نمی‌کند، تمایل غالب این است که تنها انگشت نشانی را بگذارند روی نام و نجات سه جوان. زیرا که در درون آن طوفان توئیتری، بسیاری به‌طور مشخص مخالف اعدام نیستند. از این منظر، طوفان توئیتری یک تمایل کمک‌طلبیدن از قوه قضائیه است که به لحاظ فقهی نام آن می‌شود «استعانت». و از آن‌جایی که هر استعانتی، نوعی تمنای دردمندانه از فقهاست، می‌تواند مورد «استجابت» قرار گیرد و پذیرفته شود. از این منظر است که سخن‌گوی دولت حیله‌گران طرح می‌کند به افکار عمومی توجه داشته باشید و احترام بگذارید! به زبانی دیگر یعنی فقهای محترم قوه قضاییه، استجابت کنید! چون که نیک می‌داند نادیده گرفتن طوفان توئیتری در چشم‌انداز، ممکن است به طوفان بزرگ دیگری مبدل گردد که دین و رهبر و فقها را یک‌جا با خود بَبَرد:

تپیدن‌های دل‌ها ناله شد آهسته آهسته  
رساتر گر شود این ناله‌ها فریاد می‌گردد 

هیچ نظری موجود نیست: