چهارشنبه، بهمن ۲۹، ۱۳۹۹

آمار ایرانیان خارج از کشور

 🔸 چه تعداد از جمعیت هشتاد میلیونی ایرانیان، مقیم خارج از کشور هستند؟ آخرین آماری که دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور امسال [۱۳۹۹] ارائه داد؛ مطابق جدول آمار زیر، کل جمعیت ایرانیان مقیم خارج از کشور را چهار میلیون [۴۰۳۷۲۵۸] نفر اعلام کرد. 


🔸 شنیده‌های پیشن حکایت از ۶ میلیون ایرانی ساکن در خارج از ایران داشت. آیا آمار پیشین اشتباه بود؟ یا نه، می‌شود چنین استنباط کرد که آمار ۴ میلیون نفر ایرانی مختص به آن تعداد از ایرانیانی است که برای خدمات اداری [تعویض و تمدید تاریخ پاسپورت، صدور شناسنامه، شرکت در انتخابات و...] به سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی مراجعه کردند یا می‌کنند؟

🔸 پنج سال پیش که مسئله بازکردن مرزهای آلمان به روی یک میلیون پناهندگان خارجی که به معضل بسیار بزرگی در کشور آلمان تبدیل شده بود؛ وقتی لیست کل خارجیان مقیم آلمان را منتشر کرده بودند، کل جمعیت ایرانی تبارهای مقیم آلمان را ۳۴۵هزار نفر گزارش داده بودند. اما در آمار کنونی ۳۱۹هزار نفر گزارش شده است. از آن طرف، تعداد ایرانیان مقیم «بور کینافاسو» را شش (۶نفر) نوشتند. در این باره کوچک‌ترین گزارشی وجود ندارد که آن ۶نفر ساکن در بورکینافاسو، آن کشور را برای کار و زندگی‌کردن انتخاب کرده‌اند یا، آن‌ها کارکنان سفارت جمهوری اسلامی در بورکینافاسو هستند.


 

🔸 در هر حال، این آمارها چه واقعی و چه جمع‌وجور شده، واقعیت در‌-‌بـه‌-‌دری و پراکندگی گسترده ایرانیان را در کل جهان نشان می‌دهد و برخلاف سخنرانی امروز رهبری به بهانه‌ی سالگرد قیام ۲۹ بهمن سال ۱۳۵۶، نشانه‌ی سربلندی ایرانیان نیست!  

 


 

🔸 و خلاصه آخرین بخش جدول مربوط به حوزه آسیا و اقیانوسیه است. در این جدول دلم برای آن تک نفری می‌سوزد که به کره شمالی پناهنده شده و یا آن‌جا را برای ادامه زندگی انتخاب کرده است.


 

 

۱ نظر:

فرهاد گفت...

عحیب تر از کره شمالی ُ سریلانکاست که هیچ ایرانی در انجا نیست!