شنبه، دی ۰۹، ۱۳۸۵

مرگ ديکتاتور و واکنش‌های جهانی




گفتا تو که را کُشتی
چون کُشته شدی زار؟
تا باز که او را بکُشند
آن‌که تو را کُشت!


لوييز آربور كميسر حقوق بشر سازمان ملل، از رهبران عراق خواسته بود كه حكم اعدام صدام حسين را سريعا به اجرا درنياورند. آربور گفته بود كه نخست بايد يقين حاصل كرد كه حكم اعدام صدام حسين، در يك محكمه‌ى قابل اعتماد و بى‌طرف صادر شده است.
ريچارد ديكر، مدير برنامه‌ی عدالت بين‌المللی ديدبان حقوق بشر: صدام مسوول نقض‌های گسترده‌ی حقوق بشر بود اما مجازات اعدام برای او منصفانه نبود.
جورج بوش: اعدام صدام پايان يك سال سخت را برای مردم عراق و سربازان ما رقم زد اما مرگ صدام خشونت‌ها را در عراق متوقف نمی‌سازد.
راناب موخرجی وزير امور خارجه هند نيز گفت: ما اميدوار بوديم اعدام انجام نشود. اكنون از صورت گرفتن آن نااميد شديم. اميدواريم كه اين اتفاق ناخوشايند بر روند بازسازی عراق تاثير نگذارد.
مارگارت بكت: دولت انگليس از مجازات اعدام در عراق و هيچ جای ديگر حمايت نمی‌كند.
ميخائيل مارگلف، رييس كميته‌ی روابط بين‌المللی "دوما"ی روسيه: اين اعدام بی‌ثباتی را در عراق افزايش می‌دهد و چرخه‌ی جديدی از خشونت‌ها را باعث می‌شود.
يكی از نمايندگان مجلس سفلی روسيه نيز گفت: اعدام صدام اوضاع را نه تنها در عراق بلكه در كل منطقه‌ی خليج فارس بی‌ثبات می‌كند.
وزارت خارجه‌ی روسيه نيز با ابراز تاسف نسبت به اعدام صدام اعلام كرد درخواست‌های بين‌المللی براي عفو صدام ناديده گرفته شد.
وزير خارجه‌ی فنلاند كه كشورش رياست دوره‌يی اتحاديه‌ی اروپا را برعهده دارد، بر مخالفت اين بلوك با اجرای مجازات اعدام تاكيد كرد و گفت: اتحاديه‌ی اروپا موضع بسيار قوی در اين خصوص دارد اگرچه درباره‌ی گناهكار بودن صدام ديكتاتورسابق عراق درخصوص حقوق بشر شكی وجود ندارد اما مجازات مرگ نبايد در هيچ پرونده‌ای اعمال شود.
مالزی، كه رياست سازمان كنفرانس اسلامی را برعهده دارد، نسبت به پيامد اعدام صدام كه می‌تواند آغازگر خونريزی‌های بيش‌تر باشد هشدار داد. سيد حميد البار، وزيرخارجه‌ی مالزی، به خبرگزاری فرانسه گفت: بسياری از مردم و به طور عموم جامعه‌ی بين‌المللی با اين اعدام موافق نبودند.
فدريكو لومباردی، سخنگوی واتيكان اعدام صدام را به عنوان يك اقدام تراژيك محكوم كرد و نسبت به وقوع چرخه‌ی جديدی از خشونت‌ها و اقدامات انتقام جويانه در عراق ابراز نگرانی كرد
در صورت تمايل و حوصله، می‌توانيد به اين مطلب که دو سال پيش در اين زمينه نوشته شده مراجعه کنيد.
منابع: دويچه وله و ايسنا

۲ نظر:

ناشناس گفت...

با درود آقای دوریش پور
به مطلب دو سال پیش شنا با عنوان :نقش صدام، عليه فرهنگ مُنجی خواهی در بلاگ نیوز لینک داده شد .
.
بسیاری از آنانی که در مفاله خود به نام آورده اید با اعدام صدام مخالف بوده اند . اما نمی دانم به راستی این فرهنگ مخالفت با اعدام در نزد آنان نهادینه شده است یاخیر !
خصوصا در ارتباط با اضهارات مقامات عالیه کشور روسیه که بر ابهامات می افزاید
.
شاد باشید .

ناشناس گفت...

آشيل عزيز!
از آن خبر به‌هيچ‌وجه نمی‌شود مخالفت وزير امور خارجه روسيه را با اعدام، به‌مفهوم عام بيرون کشيد و استناد کرد. متن خبر گويای آن است که درخواست‌های بين‌المللی ناديده گرفته شدند. چنين واکنشی بدين معناست که اگر فضای عمومی و جهانی عليه اعدام باشند؛ باندبازهای روسيه هم که دست‌کمی از قبيله‌بازان صدامی ندارند، تسليم خواست عمومی خواهند شد.
سنگين کردن کفه‌ی دموکراسی در جهان، هرگز بدين معنا نيست تا دموکراسی هدف همه سياست‌مداران جهان باشد. از اين منظر، هرکسی حتا با هدف تبليغی شعار مخالفت با اعدام را می‌دهد، ما بايد آن را بفال نيک بگيريم و رواجش دهيم و آن‌قدر آن‌را برجسته کنيم که ديگر شعار دهنده جرأت عقب‌نشينی نداشته باشد.
از بابت لينک سپاس‌گزارم نازنين مرد همیشه در سفر!