چهارشنبه، مرداد ۲۸، ۱۳۹۴

منطق شغالی



به شغال گفتند شاهد تو کيست؟ گفت: دُمِ من!

 


۱
از منظر اندام‌شناسی و علمی (فيزيولوژی) که نقش و وظايف
تک تک اعضای بدن حيوان‌ها را برمی‌رسند، دُمِ سگ‌سانان، تنها اندامی‌ست که از لحظه‌ی نُخست شکار تا پايان مرحله‌ی دريدن و بلعيدن، شاهد و ناظر ماجراست. در واقع نه تنها پاسخ شغال واقعی و منطقی است بل‌که، دُم شغال تنها اندامی‌ست که می‌تواند سخن‌گوی واقعی نظام شغالی باشد. در نتيجه و برخلاف برداشت‌های منفی همه‌گانی اگر آن پاسخ را انطباق دهيد بر منطق شغالی، می‌بينيم شغال قصد پنهان‌کاری و پرده‌پوشی ندارد! چون آن دُم و پا و چنگ و دندان و زبان و شکم و مغز در مجموع، هم عالم هستی و دستگاه وجودی شغالی را تشکيل می‌دهند و هم به‌سهم خود، از نظام شغالی پاسداری می‌کنند.

۲
امروز که خبرگزاری‌ها از قول قاضی پرونده سعيد مرتضوی نوشتند که او از اتهام معاونت در قتل در پرونده کهريزک تبرئه شد؛ ياد دفاع حجت‌الاسلام روح‌الله حسينيان [اين نماد واقعی اسلام راستين] از مرتضوی در صحن علنی مجلس افتادم که تا حدودی يادآور همين ضرب‌المثل شغال بود. البته برای شهروندان شغال نديده امروزی، شايد اين ضرب‌المثل دوران قديم آن‌قدرها ملموس و جذاب نباشد و به‌همين دليل با جرأت می‌توان گفت که از هر ميليون نفر ايرانی، شايد يک نفر اصل پيام را دقيق گرفت که حسينيان در آن روز چگونه غيرمستقيم به همکارانش می‌گفت: ای خرهايی که پرچم استيضاح را برافراشته‌ايد، همه ما، من و تو و برادران لاريجانی و هاشمی و خاتمی و کی و کی؛ بخشی از دُم و دندان و زبان و شکم و مغز نظام ولايی هستيم! حواس‌تان هست که داريد چه غلطی می‌کنيد؟
   
۳
در ميان «سگ‌سانان» شغال تنها حيوانی است که در مقايسه با هم‌سانان خود، از همه ساده‌تر، کم‌خطرتر و بی‌آزارترين‌شان است. مثل روباه، عوام‌فريب، يا مثل گرگ، درّنده و در برخورد با طُعمه، سمج و خطرناک نيست. اگر شغال گفته است تنها شاهدم  دُمَم بود؛ دست‌کم از اين جهت که دُمش را پنهان نکرد و نمی‌کند، بايد پذيرفت صادق بود و راست گفته بود. در واقع اين ضرب‌المثل می‌خواهد به زبانی ديگر توضيح دهد که  شيوه برخورد شغالی منطبق و سازگارست با استدلال شغالی.
اما معلوم نيست چرا حجت‌الاسلامی که هرچه خوبان همه داشتند را يک‌جا مصادره نمود؛ در صدد پنهان کردن دُمی هست که بارها آشکار شد؟

هیچ نظری موجود نیست: