جمعه، تیر ۱۷، ۱۴۰۱

#حجاب_بی_حجاب

 🔸کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی با راه‌اندازی هشتگ #حجاب_بی_حجاب از تمامی زنان در کشور خواسته‌اند تا در روز سه‌شنبه ۲۱ تیرماه که در تقویم اسلامی "روز حجاب و عفاف" نام گرفته؛ با برداشتن حجاب، اعتراض خود را به قانون اجباری پوشش در ایران نشان دهند. 


🔸این اطلاعیه یک اشکال فنی/فکری و بینشی دارد که تنها زنان ایران را مخاطب منظور قرار داد. در حالی که همه‌ی ما نیک می‌دانیم اگر مردان هم با پیراهن‌های آستین کوتاه، «تشرت» و یا «رکابی» در مجامع عمومی ظاهر گردند، دستگیر و جریمه می‌شوند. چرا که این نوع پوشش‌ها به‌زعم دولت‌مردان اسلامی نوعی بدحجابی تحریک‌کننده به‌حساب می‌آید و می‌تواند روی عفاف خواهران مسلمان تأثیر منفی بگذارد.   

🔸عکس چنین وضعیتی هم ممکن هست! مطابق اصل ۱۳‌ قانون اساسی جمهوری اسلامی، ایرانیان زرتشتی، یهودی و مسیحی در اجرای مراسم دینی خود آزادند تا بر طبق عرف و مَنش و فرهنگ خود عمل کنند. ولی [به‌عنوان مثال] اگر یک زن مسیحی کُت‌ودامن‌پوش و آرایش‌کرده بخواهد با چنین وضعیتی در یکی از روزهای یکشنبه وارد «کلیسا» گردد؛ در لحظه مورد آزار و ستم و جور برادران مسلمان قرار خواهد گرفت. می‌پرسید چرا؟ چون‌که علت و دلیل واقعی چنین واکنش و رفتار ضد قانونی بدین معنی است که عفاف برادران به‌خطر خواهد افتاد و احساس می‌کنند این نوع پوشش‌ها آن‌ها را به زیر پژوهش و دوباره سنجی قرار می‌دهد.   

🔸از منظر نظری/فقهی نیز اگر داستان نام‌گذاری را دقیق بررسیم، می‌بینیم دلیل نام‌گذاری روزی به نام «حجاب و عفاف» و علت تخصیص «عفاف» در کنار «حجاب» و برابرگیری آنان بدین معناست که نظریه‌پردازان اسلامی هم‌زمان، هم به خواهران مسلمان و هم، به برادران مسلمان توجه داشتند. آنان تفاوت میان حجاب و عفاف را، تفاوت میان «ظاهر» و «باطن» ارزیابی می‌کنند و معتقدند که هر چه بیش‌تر ظاهر زنان در درون جامعه اسلامی پوشیده‌تر باشند، به همان نسبت درجه عفاف باطنی مردان مسلمان روند صعودی بخود می‌گیرند و در تداوم خود به نقطه‌ی ثابتی می‌رسند که معنایش، محو فحشاء در درون جامعه اسلامی هست.

🔸برعکس، از منظر پدیدارشناسی، یعنی همه‌ی آن چیزهایی که در طول ۴۳ سال گذشته در میان دولت‌مردان مسلمان دیده شده و دیده می‌شوند؛ پوشیده‌گی ظاهری زنان، بیش از اندازه باطن دولت مردان مسلمان را غلغلک می‌دهد و شهوانی‌ترشان می‌کند تا جایی که با دیدن یک نخ موی زنان، از این رو‌_‌به‌_‌آن رو برمی‌گردند. اثبات چنین سخنی دشوار نیست اگر بار دیگر ماجرای خانم «کاترین پرز شکدم» تحلیلیگر اسرائیلی را دقیق و همه جانبه مرور کنید که چگونه به کمک روس‌فیل‌های مسلمان ایرانی، به آسانی نوشیدن یک لیوان آب، تا قلب بیت رهبری نفوذ می‌کند؟  

🔸و خلاصه کلام آخر، این همه نوشتم تا بگویم که مبارزه با حجاب اجباری اسلامی، صرف نظر از مبارزه حقوقی، مبارزه‌ای است بهداشتی در خدمت به سالم‌سازی ارتباط‌های درون جامعه. و با توجه به این مهم، مخاطبان مبارزه بهداشتی #حجاب_بی_حجاب، همه‌ی زنان و مردان مسئولیت‌پذیری هستند که هدف پایه‌ای‌شان بهداشتی‌کردن تفکر ارتجاعی و سالم‌سازی مراوده‌ها و دیدوبازدیدها در درون جامعه است.    


هیچ نظری موجود نیست: