چهارشنبه، بهمن ۱۰، ۱۳۸۶

ستون حاشيه ـ‌ ۱

تعدادی از خوانندگان وبلاگ تذکر دادند که ستون حاشيه در ايران به‌هيچ‌وجه قابل مشاهده نيست. پيش‌تر نيز، بعضی از دوستان می‌گفتند که کل ستون سمت راست وبلاگ، فقط در صفحه اکسپلرر قابل مشاهده هستند. علت را نمی‌دانم ولی تا اطلاع ثانوی، سعی می‌کنم هفته‌ای يک يا دو بار، مطالب آن ستون را بصورت پُستی جداگانه در متن اصلی وبلاگ قرار دهم.

رايزنی
رايزنی در امور انتخابات و تجديدنظر در بارۀ رد صلاحيت نامزدها، به زبان ساد، يعنی دور زدن قانون! اساسا وقتی دست‌اندرکاران امور، مقوله‌ای به‌نام رايزنی را دخالت می‌دهند، موضوع از دو حال خارج نيست: يا قانون ناقص است و يا مجريان امور، کار خلاف قانونی داشتند.


هاشمی:
من اميد زيادی ندارم! اگر امام زنده بود، همين فردا دستور می‌داد تا در کنار شورای مصلحت نظام، شورای رايزنی انتخابات تشکيل دهيم.

Montag, Januar 28, 2008
3 تولدی تازه

روز گذشت «حزب چپ»، برای اولين بار در انتخابات دو استان نيدرزاکسن (با کسب 1/7 درصد آراء) و استان هسن (با کسب 1/5 درصد آراء) وارد پارلمان ايالتی شده است. آرای چپ در استان هسن، نه تنها معادله‌های ائتلاف سنتی را در آن ايالت کاملا برهم زد، بل‌که اين تولد تازه، مصادف شد با سقوط يکی از مُهره‌های اولترا راست در آن استان. به‌همين دليل و با توجه به بعضی برآوردها که در استان‌های ديگر نيز حزب چپ وارد پارلمان خواهد شد، گروهی از صاحب‌نظران سياسی پيش‌بينی می‌کنند که از اين پس، رقابت‌های سياسی در آلمان، وارد فاز جديد پنج حزبی خواهد شد.


Sonntag, Januar 27, 2008
3 سخن روز ـ 2
معصومه ابتکار: به کجا می‌رويم؟!

حاشيه‌نويس:
به همان‌جايی که از ابتدا تصميم گرفته بوديد برويد!

سايت نوروز:
مرتضی حاجی در وقت اضافی رد صلاحيت شد!

حاشيه‌نويس:
اگر اصلاح‌طلبان هشت سال وقت‌کُشی نمی‌کردند، بازی به وقت اضافی کشيده نمی‌شد. آن‌چه که عوض دارد گله ندارد!

سعيد شريعتی:
غازيان بر مسند قاضيان نشسته و سرنوشت ملت را به سخره گرفته‌اند.

حاشيه‌نويس:
ما نفهميديم واله منظور از غازيان، معرکه‌گيران هستند يا جهادگران. ظاهرا به‌جز اين دو، ما نيروی سومی را در قدرت سراغ نداريم.


Samstag, Januar 26, 2008
3 سوگ‌نامه
«صلاحيت من و تو!»، شايد يکی از زيباترين و در عين حال رندانه‌ترين سوگ‌نامه‌ای است که در چند سال اخير نوشته شده است.نوشته زيباست از اين منظر که با اتکا به روانشناسی عمومی و بهره‌گيری از يک‌سری واژه‌های متداول در جامعه، محروميت‌های سی ساله مردم را خلاصه می‌کند به اوضاع روز و مهم‌تر، به مقوله رد صلاحيت اصلاح‌طلبان. رندانه است به اين دليل که مشکلات کنونی را، نه به دليل ماهيت نظام دينی‌ـ‌سياسی، بل بخاطر حضور امثال جنتی‌ها و مصباح‌ها در قدرت می‌داند.سوگ‌نامه اخير نيز نوعی ابله فريبی است و دست‌کمی از نامه حداد عادل به رهبری ندارد. نمی‌دانم چرا با خواندن اين سوگ‌نامه به ياد حرف‌های شيخ روضه‌خوان آقای کروبی در مجلس ششم افتادم: «آقای شيرزاد! نذار دهان ما باز بشه و هرچه می‌دانيم بريزيم بيرون!».


Freitag, Januar 25, 2008
3 سخن روز
جنتی در خطبه نماز جمعه امروز:
قبل از انقلاب هر كسی را می‌خواستند از صندوق در می‌آمد.
حاشیه نويس:
بعد از انقلاب هر کسی را می‌خواهند در صندوق می‌گذارند.
*****
هاشم آغاجری:
گفتمان بنيادگرا به تشنگان حسين آبِ شور می‌دهد.
حاشيه‌نويس:
دوست داشتی چوبِ شور
بدهد؟
*****
مُحسن آرمين:
اصلاح‌طلبان چه کنند که متهم نشوند؟
حاشيه‌نويس:
بروند صورت‌شان را اصلاح کنند!
*****
سايت نوروز:
بهزاد نبوی در ضربات پنالتی رد صلاحيت شد!

حاشيه‌نويس:
شوخی می‌کنيد؟ او که مدتی‌ست بادفتق داشت!