جمعه، مهر ۲۶، ۱۳۸۷

کمی واقع‌بين باشيم ـ ٢

استبداد مطلوب
بعد از اوج‌گيری و گسترش بحران مالی در جهان، دست‌کم دو نظريه‌ی به روز شده قديمی همراه با تبصره‌هايی تازه، در جهان سياست طرح گرديد و هم اکنون در دست بررسی است. نخست، دخالت مؤثر دولت‌ها در کنترل امور مالی و محدود ساختن موقعيت حقوقی‌ـ‌اقتصادی طبقه مديران بخش خصوصی؛ دوّم، دفاع از نظريۀ «ديکتاتوری مطلوب و مُدرن» در کشورهای جهان سوم، بمنظور پيش‌گيری از آشوب‌های سياسی در آينده. آشوب‌هايی که به احتمال زياد تحت تأثير بحران مالی شعله‌ور خواهند گرديد.
اگرچه بعد از روی کار آمدن دولت «پوتين» در روسيه، نظريۀ فوق مورد توجه ديپلمات‌های اروپای غربی [خصوصاً فرانسه] قرار گرفت ولی بعد از اوج‌گيری بحران مالی، انگليسی‌ها مديريت طرح مستقيم و غيرمستقيم اين نظرها را در سنجش افکار عمومی در دست گرفتند و آن‌را در جهان سياست علنی ساختند. مقدمه علنی سازی چنين نظريه‌ای، سکوت يک‌پارچه و معنی‌دار کشورهای اروپايی در ارتباط با دولت‌هايی که متهم به نقض قوانين حقوق بشرند، در آخرين نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود. آن سکوت، نه تنها متناسب بود با طبع و ذائقه اکثريت دولت‌های جهان و اعتراض هيچ‌يک از دولت‌ها را بدنبال نداشت، بل‌که افکار عمومی جهان نيز نشان داد که خسته و بی‌زار از ناامنی‌های موجود در جهان کنونی است و نهادهای مدنی بی‌هيچ واکنشی، از کنار آن گذشتند.
مبتکر اصلی نظريه «ديکتاتوری مطلوب و مُدرن» آقای شرارد کوپر کولز، ديپلمات معروف و صاحب‌نظر و سفير کنونی دولت انگلستان در کشور افغانستان است. در ده‌ـ‌پانزده سال اخير، در هر گوشه‌ای از خاورميانه که ما شاهد اوج‌گيری بحران بوديم، آقای کولز در همان مناطق مشغول انجام مأموريت بود. او نه تنها شناخت دقيقی در بارۀ ذهنيت و روانشناسی عمومی مردم منطقه دارد، بل‌که معتقد است که نظير چنين تمايلی اکنون در ميان شهروندان اروپايی در حال شکل‌گيری و علنی شدن است. به نظر آقای کولز شکست استراتژی آمريکا در عراق و افغانستان، هم موجب تقويت و گسترش نيروهای افراطی در درون اين کشورها گرديد و هم زمينه ظهور دولت احمدی‌نژاد را در ايران مهيّا ساخت. ايده‌آل آقای کولز، آماده‌سازی و تقويت دولت‌هايی مانند «رضاخان» و «اتاتورک» در منطقه هستند.
بديهی است که نظريه آقای کولز در ايران حاميان فراوانی دارد. به‌همين دليل من بخشی از نظرات مثبت ايرانيانی که در نظرسنجی سايت فارسی بی‌بی‌سی و در تأييد آقای قالی‌باف به‌عنوان «هشتمين شهردار برتر جهان» شرکت کرده‌اند، در زير می‌گذارم. البته با اين توضيح که آقای قالی‌باف يکی از کانديداهای مطلوب کشورهای اروپايی در انتخابات رياست جمهوری دهم در کشور ايران هست:

کمی دقت کنیم میبینم که آقای قالیباف در مدیریت شهرداری و پیشرفت در عمران و ساخت و ساز شهری تنها کاری که کرد طرحهای نیمه تمام و یا در حد طرح سازمان عمران شهرداری تهران در زمان کرباسچی را اجرا کرد یا به سرانجام رساند. مثالهای ان را هم میتوان نام برد: تونل رسالت - برج میلاد - اتوبان امام علی - ادامه اتوبان همت - اتوبان آزادگان و...
در حقیقت طرحهایی که اصولی در زمان کرباسچی با سرعت اجرا میشد در مقطع اصلاح طلبان جلوگیری کردند و حالا دوباره آقای قالیباف آنها را ادامه داد
البته خود این هم ارزشمندست
نیما، تهران (توصيه شده توسط يک نفر)
سلام. اینکه ایشان نفر چندم هست اصلا مهم نیست ولی ایشان انصافا کارهای بزرگ انجام داده در قبال بذل و بخشش بی حساب و حداقل دوستان نگاه کنند به بروژه غیر همسطح شرق سرعت عمل در انجام کار اتوبان تونل میلادو..... می توان منفی فکر کرد ولی ایشان انصافا خوب کار کرد اینکه هشتمین شهردار دنیاست نمی دانم ولی بهترین ان در ایران است.
حمید، هند
من بعد از 2سال و نیم که به تهران رفتم پیشرفت های خیلی زیادی رو در آبادانی شهر شاهد بودم. خانواده خودم میگفتن که شب میخوابیم صبح که پا میشیم میبینیم یه اتوبان زدن.
اتمام برج میلاد , گسترش شبکه متروی زیر زمینی , افزایش سرعت احداث اتوبان ها و تونل های درون شهری , پروژه های زیبا سازی ونظافت و کاهش چشمگیر ترافیک تهران و . . . دلایل خوبی برای اعطای این نشان به آقای قالیباف هستند.
والا تهران هم که بودم همه از شهرداری قالیباف راضی بودن , منم راضی بودم ;)
arash، kuala lumpure
ما که قبل از انقلاب را يادمان نمي آيد ليکن قاليباف يکي از موفق ترين شهرداران تهران است که پس از انقلاب اين شهر به خود ديده است البته درمورد اين راي گيري اينترنتي اطلاع رساني نشده بود مطمئننا اگر اطلاع رساني درستي از سوي رسانه ها مي شد جايگاه قاليباف هشتم نبود. وي به رغم اختلافاتي که با رئيس جمهور دارد بدون هياهوهاي جنجالي مشغول کارخود است هرچندعده اي انگيزه وي را تنها موفقيت در انتخابات مي دانند ليکن بنظر من وي راهکار مناسبي را براي اين کار پيدا کرده که اميدوارم ديگران هم اين کار را بياموزند.
[ghtar_1]، تهران
با سلام . آقاي قاليباف بر خلاف تصور خيليها يك سنت گرا نيست.به خانواده خيلي اهميت مي دهد.خيلي مدرن فكر ميكندو تحصيلات خود را به طور واقعي دنبال كرده است.طعم تلخ جنگ را چشيده است و استراتژي صلح را به خوبي مي فهمد.و در ميان ژنرال هاي متعدد سپاه،توانست از بقيه چشمگيرتر باشد.او قدرت سازماندهي بسيار قوي دارد و اصلا سعي ندارد از نظامي بودن خود يك اهرم فشار بسازد.و در فهم توسعه كوشا است .مي تواند انتخاب خوبي براي پايان كشمكش رياست جمهوري ايران باشد.و در ايران خيليها او را دوست دارند.
سعيد رضا مراديان، مشهد، ايران
ایشان بسیار فرد موفق و محترمی هستند.شما که در هر صورت نظرات حاوی اهانت را بر نظر من برای انتشار مقدم می دانید و پیشتر دانسته اید پس این را هم می گویم که نگاهی به نظرات داده شده بیندازید.آخر هر کسی را باید با خودش مقایسه کرد.شهردار تهران را هم باید با شهرداران قبلی و مهمتر،با مردم تهران سنجید.این مردمی که دم به دم در خیابان آشغال می ریزند و ملزم به پذیرش حق هیچ کس جز خود نیستند،شهردار از مریخ هم برایشان بیاورید،گله خواهند کرد.این مردم تو خالی پر مدعا. قدرنشناس طلبکار.
خدایا عاقبت ما را به خیر کن
مهدی از شهر ساری (توصيه شده توسط سه نفر)
من 4 سال پيش ايران بودم و هميشه از مديريت صحيح ومدبرانه ايشون متحير بودم (بخصوص با راه اندازی پليس110 ) و هميشه ميگفتم کاش قاليباف رئيس جمهور ميشد و مثل امير کبير ايران را متحول ميکرد.حقيقا فرد لايقی هستند
Shahla M، Toronto، كانادا
انصافا ادام خوبيه و برای تهران خيلئ کارهای مفيد کرده غير از اون انتخاب شدن بعنوان هشتمين شهردار دنيا افتخاريه برای همه ما ايرانيا اينو هيچواقت يادتون نره تا باشه از اين افتخارها....
esi، stockholm (توصيه شده توسط يک نفر)
ایشان وقتی فرمانده نیروی هوایی سپاه شد خلبانی بلد نبود ولی چون فردی است که به دنبال پیشرفت است از همان زمان ورود به نیروی هوایی سپاه خلبانی را تمرین کرد و فرا گرفت.کلا ایشان فردی است اهل عمل و به نظرات کارشناسان احترام می گذارد و همین امر عامل موفقیت وی شده است.ضمنا جا دارد به عنوان یک شهروند از زحمات مدیر وقت شهرداری تهران-آقای کرباسچی- هم تشکر لازم را بکنم.
دانیال، تهران (توصيه شده توسط سه نفر)
سلام من هم از اخرين باری که ايران بودم تغيرات خوب زيادی ديدم . فقط ترافيک درمانی نداره .به هر حال زحمات اقای قاليباف برای تهران بزرگ جای تشکر داره.
شهرام، وين اطريش (توصيه شده توسط يک نفر)

مآبقی نظرها را می‌توانيد در اينجا بخوانيد!

۴ نظر:

ناشناس گفت...

سلام آقای درویش پور.
دلتنگ نوشته هایتان بودیم.
ارادتمند آموزه هایتان
آشیل

ناشناس گفت...

سلام.من خیلی اطلاع ندارم.اما اگر کسی برای آبادی ایران و آسایش مردم ان کار مثبتی کرد، خدا نگهدارش باشد.
البته به آرا اینترنتی اعتمادی نیست-بخصوص اگر پای یک ایرانی در میان باشد.

ناشناس گفت...

بی خبر رفتی
علی

حسـن درويـش‌پور گفت...

!دوستان عزيز
در چند روز گذشته اجباراً نمی‌توانستم آنلاين شوم و از اين که با تأخيری چند روزه کامنت‌های شما را اُکی می‌کنم پوزش می‌طلبم! البته اين تأخير و آن محبت بی‌دريغ شما در مجموعه مرا گرفتار شرمندگی مضاعفی نمود. فشردن دست‌های‌تان را از راه دور، مفيدتر از هر سخنی می‌دانم. موفق باشيد!