چهارشنبه، اردیبهشت ۱۲، ۱۳۹۷

۱۲ اردی‌بهشت


🔸يکی از نشانههای مقدماتی زوال اجتماعی بعد از انقلاب اسلامی اين بود که خمينی در اين روز، نخستين خشتِ ناهنجاری و کژراههرفتن را بنا نهاد و روز بعد از مرگ آخوند مطهری را که توسط آخوندی ديگر ترور شده بود؛ به نام «روز معلم» نامگذاری کرد.  

روز ۱۲ ارديبهشت ۱۳۵۸، يعنی يکماه بعد از «رفراندوم»، از يک منظر نقطه عطفیست در تاريخ که برای نخستين بار ناقوسهای خطر و هُشداردهنده در درون جامعه به صدا درآمدند اما، نه جامعه ايران توانايی شنيدن چنين صدايی را داشت و نه، جامعه معلمان! 


🔸دومين نشانهی مقدماتی زوال اجتماعی اين بود که جامعه معلمان ايران بجای برخاستن و معترضشدن عليه نخستين رفتار تکروانهی خمينی که هم سنت نامگذاری و هم، حرمت دولت منتخباش را زير پا نهاده بود، يکپارچه سکوت کردند. هيچيک از نهادهای صنفی_آموزشی که بخشی از جامعهی روشنفکری ايران هستند، بهطور رسمی تحليلی از چشمانداز حرکت تحميلگرانهی خمينی ارائه ندادند که به چه علت و دليلی مطهری را که مرگ او نه ربطی به روز ۱۲ ارديبهشت داشت [او در روز يازده ارديبهشت و در فاصله‌ی ساعت ۲۲ تا ۲۲:۳۰ دقيقه مُرده بود] و نه ارتباطی با روز معلم؛ به جامعه فرهنگيان تحميل کردهاند؟ 

🔸اگر جامعه معلمان را بخشی از جامعهی روشنفکری ايران بدانيم، آنوقت از منظر حقوق شهروندی و مسئوليتپذيری شهروندی؛ سکوت معلمان را میتوان برابر با کُنش آمرانهی خمينی گرفت که آشکارا هنجارهای اخلاقی و قانونی را زير پا نهاده بود. اين برابرگيری بدين معناست که يک جريان دوسويه از بالا و پائين، خواسته و ناخواسته، نظم اجتماعی را برهم میزدند. و ناگفته روشن است: در جامعهای که هنجارهای اخلاقی و قانونی حاکم نباشند، کُنشهای قشرها و گروههای مختلف اجتماعی، بههيچوجهی قابل پيشبينی نيستند. به زبانی ديگر، پيشبينیناپذيری رفتارها يعنی سوّمين نشانهی مقدماتی زوال اجتماعی! مثال بارزش، وقتی جمهوری اسلامی بخشی از معلمان را پاکسازی و اخراج کرد، جامعه معلمان بجای تعطيل سراسری مدارس در جهت دفاع از حقوق همکاران؛ به شکل معناداری چشمانداز و منافع درازمدتشان را قربانی منافع حقير شخصی نمودند و وارد چرخهی اتهامزنی شدند. 

🔸حالا در ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷، بخشی از جامعه معلمان برای احقاق حق و با شعاری که میبايست در سال ۱۳۵۸ میدادند؛ به خيابانها آمدهاند اما، جامعهای که در سراشيبی تُند زوالپذيری قرار دارد، چه کسی يا چه گروهی از آنها حمايت خواهند کرد؟
    
 





هیچ نظری موجود نیست: