شنبه، تیر ۱۳، ۱۳۸۳

Girlfriend





 اكران فيلم Girlfriend در هند جنجال آفريده است

اين روزها در هند فيلمى به اسم Girlfriend جنجال زيادى به پا كرده است. بطور معمول دخترى با پسرى آشنا ميشود، فيلم هم پر است از صحنه هاى رنگارنگ و عاشقانه رقص و آواز، اگر چه صحنه هاى بوسه، يا اصلا ديده نميشود و يا بندرت. اين در واقع ساختار كليشه اى بسيارى از فيلمهاى تجارى هندى يا فيلمهاى به اصلاح بوليوودى است. اما اينبار فيلم Girlfriend ساختارهاى هميشگى را بر هم ريخته و با توجه به مضمون بحث انگيزش سر و صدا به راه انداخته است.


داستان فيلم بطور خلاصه از اين قرار است: دخترى به اسم Sapna با پسرى آشنا و عاشقش ميشود. تا اين جا، قضيه مانند ساير فيلمهاى تجارى هندى است كه سالانه از آنها بطور متوسط هزار فيلم توليد ميگردد. اما بعد شخصيت اصلى داستان وارد ماجرا ميشود: دخترى به اسم Tanya كه خود در دوران بچگى مورد سواستفاده جنسى قرار گرفته و از مردان متنفر است. تانيا كه عاشق و دوست دختر ساپناست، به عشق جديد او حسد ميورزد و ميكوشد بين آنها نفاق اندازد و خلاصه با توجه به ناكامى عشقى، دچار روان پريشى ميشود و داستان هم با مرگ او به پايان ميرسد.
صحنه هائى از فيلم هم رابطه عشقى همجنسگرايانه بين اين دو دختر جوان را نشان ميدهد، چيزى كه در فيلمهاى غربى مدتهاست كه تابو نيست، اما در كشور هند، موجى از اعتراضات خشونت آميز را به دنبال داشته است.
كار به جائى رسيده كه اعضا و هواداران گروه ها و دسته هاى افراط گراى هندو، از جمله حزب Shiv-Sena، در و پنجره سينماهائى كه اين فيلم را نمايش ميدادند، ميشكنند، پوسترهاى تبليغاتى فيلم را پاره ميكنند و از ديوارها ميكنند و پارچه هاى تبليغاتى اين فيلم را به آتش ميكشند. به عقيده آنها، نشان دادن صحنه هاى عشقى همجنسگرايان به فرهنگ سنتى هند لطمه ميزند و باعث انحطاط فرهنگى و فكرى مردم ميگردد.
شمارى از صاحبان سينماها، با توجه به اين حملات و خشونتها از نمايش اين فيلم صرف نظر كرده و متذكر شده اند كه حفظ امنيت سالن و جان تماشاچيان بر هر چيز ديگه اى ارجحيت دارد.
البته تنها جبهه محافظه كار نيست كه دست به انتقاد از اين فيلم زده است. به عقيده گروه ها و سازمانهاى زنان، اين فيلم تصويرى كليشه اى و تصنعى از رابطه همجنسگرايانه بين دو زن بدست ميدهد. Tejal Shah از كانون مبارزه با ستم عليه زنان حتى معتقد است: “فيلم Girlfriend فيلميست پورنوگرافيك كه دقيقا اميال مردان ناهمجنسگرا را ارضا كرده و جامعه هند را بيش از پيش عليه زنان همجنسگرا تحريك ميكند.”
عليرغم اين اعتراضات و انتقادات، فيلم Girlfriend در چندين سينماى بمبئى نمايش داده ميشود؛ سينماهائى كه با موج عظيم تماشاچيان كنجكاو روبرو هستند و چاره اى جز اين ندارند كه فيلم را تحت حفاظت ماموران پليس اكران كنند. از زمانى كه صحنه هائى از فيلم در شبكه هاى تلويزيونى هند پخش شده، كنجكاوى و ميل مردم، به خصوص جوانان براى ديدن اين فيلم شدت پيدا كرده و با توجه به بالا گرفتن بحثهاى داغ در اينباره روز به روز هم بيشتر ميشود.
كارگردان فيلم Girlfriend، Karan Razdan ، ميگويد: “من فيلم را براى طرفدارى از زنان همجنسگرا نساختم، اما فيلم من بحث درباره اين موضوع را مطرح كرد. سواى اينكه فيلم من با نقدهاى مثبت يا منفى روبرو شود، ميخواستم در جامعه و در ذهن مردم، آگاهى نسبت به اين موضوع را به وجود بياورم.” Isha Koppikar كه نقش اول را در فيلم Girlfriend برعهده دارد، از اين فيلم دفاع كرده و ميگويد: رابطه عشقى بين دو مرد و يا دو زن، امروزه جزئى از واقعيت هند است و اگر چشممان را بر اين واقعيت ببنديم، اشتباه كرده ايم.”
جالب توجه اينكه سواى اين انتقادات تند و ضعفهاى ساختارى اين فيلم، ناقدان و كارشناسان فيلم و سينما در هند از روندى مثبت در فيلمهاى بوليوودى سخن ميگويند، چرا كه معتقدند كه موضوعات مدرن روز دارد به تدريج جايگزين داستانهاى كليشه اى فيلمهاى هندى ميشود.
منبع: دويچه وله، 3 ژوئيه 2004

هیچ نظری موجود نیست: