سه‌شنبه، آبان ۰۵، ۱۳۸۳

ايران به فن آوری توليد زيرکنيوم دست يافته است


سازمان انرژی اتمی ايران توانسته است به فن آوری توليد
نوعی فلز دست يابد که در رآکتورهای هسته ای به منظـور
توليد سوخت اتمی مورد استفاده قرار می گيرد.



به دليل اهميت خبر، اصل گزارش را که بر روی سايت بی بی سی قرار گرفته بود تماماً در زير خواهد آمد. اگر اين خبر را در کنار حرکتی قرار دهيد که امروز نود و سه نماينده مجلس شورای اسلامی ايران طرحی دو فوريتی را تقديم هيئت رئيسه مجلس کرده اند که در صورت تصويب، دولت را از هر گونه تعليق غنی سازی اورانيوم ممنوع می سازد و اجرای پروتکل الحاقی به پيمان بين المللی منع گسترش جنگ افزارهای اتمی را متوقف می کند؛ تنها می تواند يک معنا را برساند که دولت ايران تمايلی به حل بحران ندارد.
ظاهراً در جلسه فردا که به احتمال زياد با حضور سولانا تشکيل خواهد شد، دولت ايران می خواهد اتحاديه اروپا را با عمل انجام شده ای روبرو سازد و از اين طريق، بر انتخابات آمريکا تأثير بگذارد. سياستی که تنها در انتظار نتايج انتخابات دوم نوامبر است تا سمتگيری معينی داشته باشد، از هم اکنون شکست آن قابل پيش بينی است.

اصل خبر:
منصور حبشی زاده، رييس مرکز تحقيقات و توليد سوخت هسته ای سازمان انرژی اتمی ايران، مستقر در تاسيسات اين سازمان در اصفهان، در گفتگو با راديو دولتی ايران در روز دوشنبه، 25 اکتبر، گفته است پژوهشگران اين مرکز توانسته اند تکنولوژی لازم برای توليد زيرکنيوم را تکميل کنند که شامل فرآيندی بسيار پيچيده است.
آقای حبشی زاده در اين زمينه توضيحات بيشتری نداده و معلوم نيست انگيزه انتشار اين اطلاعات چه بوده است.
به گفته رييس مرکز تحقيقات و توليد سوخت هسته ای، درحال حاضر تنها دو کشور صنعتی از فن آوری توليد اين فلز برخوردار هستند.
زيرکنيوم فلزی خاکستری رنگ با شماره اتمی 40 و وزن اتمی 224/91 است که در حرارت های نسبتا بالا به طور خودکار مشتعل می شود.
اين فلز به مقادير کم در سطح کره زمين وجود دارد اما به گفته دانشمندان در خورشيد و شهاب سنگ ها فراوان است و مقدار قابل توجهی از آن در نمونه سنگ های برداشت شده از سطح کره ماه نيز يافت شده است.
نوعی از ترکيبات اين فلز دارای شفافيت بسيار است و به عنوان سنگ تزيينی در جواهرسازی مورد استفاده قرار می گيرد.
در تاسيسات هسته ای، آلياژی از زيرکنيوم در ساختن قسمتی از بخش مرکزی رآکتورهای اتمی و به منظور حفاظت از سوخت هسته ای کاربرد دارد.
اظهارات مقام سازمان انرژی اتمی ايران در حالی انتشار می يابد که اين کشور تحت فشار آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار گرفته تا برنامه غنی سازی اورانيوم را، که دارای کاربرد دوگانه به عنوان سوخت در نيروگاه های هسته ای و همچنين توليد بمب اتمی است، به طور کامل متوقف کند.
جمهوری اسلامی تاکنون بر حق خود برای دستيابی به چرخه سوخت اتمی اصرار ورزيده است در حاليکه قرار است شورای حکام آژانس در اواخر ماه نوامبر موضوع فعاليت های هسته ای اين کشور را مجددا مورد بررسی قرار دهد.

هیچ نظری موجود نیست: